Skip to main content

POVRATAK FILIPA LATINOVIĆA - MIROSLAV KRLEŽA

Mesec mart je definitivno bio u znaku boksa. Prvo sam čitala o Ljubi Vrapcu a onda sam i sama ušla u ring i navukla bokserske rukavice. Kao protivnik - Miroslav Krleža. On kao priznati književnik, ja kao čitalac amater. Nisam imala nikakve šanse. Borili smo se po prvi put, nisam znala koje su njegove tehnike i šta mogu očekivati. Izgubila sam.

Meč je trajao čitavih 29 rundi. Svako novo poglavlje nam je dalo priliku za borbu. Neku je pobedio on, ostavljajući me potpuno ošamućenom i u neznanju šta me je snašlo. A opet, bilo je i onih u kojima sam izvojevala pobedu i dobila ono što sam kao čitalac i očekivala, jednu lepotu i razumljivost onoga što sam pročitala.

Povratak Filipa Latinovića svakako nije lako štivo, u smislu da od čitaoca traži pažnju. Ne dozvoljava da vam misli povremeno odlutaju i preskočite neki deo. Nema klasične radnje koja se kreće od jedne do druge tačke. Ubačena su Filipova razmišljanja i opisi okoline, koji iziskuju čitanje i po više puta kako bi se odgonetnuo sadržaj. Primetila sam jedan intelektualni način pisanja, koji nije baš za svakoga i odlično poznavanje leksikografije. Veoma bogat rečnik, sa puno opisa i bez ponavljanja. 

Ono što je meni bio problem jeste ta nedorečenost. Knjiga počinje, kao što i sam naslov kaže, povratkom Filipa Latinovića (ovo mu čak i nije pravo ime) nakon 23 godine. Krleža u jednom delu i navodi razlog njegovog odlaska, ali dalje ništa. Očekivala sam neko dodatno objašnjenje, zašto se nije vratio ranije, šta je bilo u međuvremenu i slično. Vraća se majci, koja ga je i oterala, ali nigde nema očekivanog razgovora, sukoba, izvinjenja. Nastavljaju suživot kao da ničega nije ni bilo.

Ovo je svakako psihološki roman, pa je možda iz tog razloga izostavljena radnja koja vodi od jednog mesta na drugo, od jednog razgovora do sledećeg. Krleža je uspeo da prikaže skup ljudi koji su zbog određenih razloga otuđeni iz društva, ali koji i dalje glume gospodstvo. Noseći stara odela, pozivajući se na jedino što im je ostalo a to je ime, na pretke, njihove titule i bogatstva. Vrativši se u Kostanjevac, Filip se odlično uklopio glumeći umetnika i sakrivajući svoju neuspešnu umetničku karijeru. 

U poslednje vreme mi se često dešava da kada završim jednu knjigu nekog autora odmah poželim da uzmem neko drugo njegovo (njeno) delo. Međutim, to se sada nije desilo. Krležino i moje druženje nije počelo dobro, nije ispunio moja očekivanja. Ipak, postoji jedno ALI. Postoji nešto što me muči. Krleža je proglašen za najboljeg hrvatskog pisca XX veka i razlog sigurno postoji. Možda sam samo izabrala pogrešnu knjigu.

Volim dobre savete, a jedan glasi: za svaku knjigu koju imate na polici odredite rok do kada je morate pročitati i to zapišite negde; ukoliko je u tom roku ne pročitate, poklonite je nekome jer ukoliko je niste pročitali u tom periodu, nikada i nećete. Od Krležinih knjiga imam još "Na rubu pameti". Poslušaću ovaj savet i zadaću sebi rok. Dve godine bi bilo sasvim u redu, dovoljno vremena da se oporavim od ovog osećanja razočaranosti i poželim da Krleži pružim još jednu šansu. Mislim da je zaslužio.

Hvala na čitanju!

Comments

Popular posts from this blog

OČEVI I OCI - SLOBODAN SELENIĆ

Život jednog čoveka sastoji se, između ostalog, i iz velikog broja trenutaka u kojima mora doneti odluku, napraviti izbor. Tim svojim odlukama on bira u kojem pravcu će teći njegov život i kakva će osoba biti.  Ali šta je sa onim što čovek nije mogao sam izabrati, a ipak nosi u sebi čitavog života i što ga na neki način definiše? Ime, nacionalnost i veroispovest ne biramo sami, to nam je rođenjem dato i zavisi samo od izbora naših roditelja i zemlje u kojoj se rodimo ili iz koje su naši preci. Uprkos saznanju da izbor nismo sami napravili kroz život koračamo osvrćući se kada čujemo da neko izgovori ime koje nam je pri rođenju dato, govorimo jezikom koji najbolje razumeju naši sunarodnici , poštujemo običaje i verujemo onako kako su nas učili odmalena. Šta biva onda kada to što jesmo, od samog rođenja, postane preveliki teret za nas, koža iz koje je nemoguće izaći? Glavna tema Selenićevog romana Očevi i oci jeste pripadanje jednom narodu, njegovoj kulturi i mentalitetu, susret dveju

AUTOBIOGRAFIJA - BRANISLAV NUŠIĆ

Moram priznati da je moj prvobitni plan bio da ovu recenziju preskočim. Ne zato što nemam šta o ovoj knjizi reći, već zato što smatram da je sve ono najbitnije već rečeno, i da bi možda prikazi pojedinih delova ovog izvanrednog dela bili dovoljni da svi oni  do čijih ruku ova knjiga još nije došla odmah pohitaju u potragu za istom. Ali onda  sam   uhvatila sebe u razmišljanju o tome šta bih ja, da imam iole talenta za pisanje na ovakav humorističan način, izdvojila iz svog života i stavila na papir. Iskreno, ukoliko ste ikada obratili pažnju na sebe ili ljude kojima ste okruženi, primetili biste, poput mene, da se svi mi rado prisećamo onih delića naših života koji su ispunjeni nekom dosetkom, šalom ili neugodnom situacijom u kojoj smo se našli, koja nas je naučila pameti ili iz koje smo izvukli deblji kraj. Sve te trenutke rado prepričavamo, pokušavajući da se prisetimo najsitnijih detalja i koristeći reči kojima bismo sve to dočarali drugima, uvlačeći ih u našu priču i izazivajući u

KNJIGA O MILUTINU - DANKO POPOVIĆ

" Knjiga o Milutinu " je najpoznatije delo Danka Popovića, kojim je skrenuo pažnju na sebe i svoj rad, ali kojim je takođe, na jedan jezgrovit način, iz potpuno novog ugla, dočarao period od oko 40 godina, stanje u državi, društvene promene i uticaj svega ovoga na život malog čoveka - šumadijskog seljaka. Dajući Milutinu reč i mogućnost da izrazi svoje mišljenje, stavove i negodovanja, Popović ukazuje na skrivenu i neizrečenu sliku ratova, na heroje i njihov pravi put do ordena na grudima, na njihovu nesreću i gubitke koji nisu uvršteni u pobedu koja se slavi.  Mnogo godina nakon 1914. godine i početka Prvog svetskog rata, pokušavajući da prekrati vreme u zatvoru, Milutin se mislima vraća na dan kada su zvona zvonila sa svih strana i pozivala ljude u rat. On, glavni protagonist i pripovedač ove knjige, priseća se trenutaka koji su obeležili njegov, ali i živote mnogih drugih. Povratkom u prošlost i pripovedanjem svih događaja koji su usledili nakon tog dana, on pokušava